NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
مَسْعُودٍ
حَدَّثَنَا
أَبُو
عَاصِمٍ عَنْ
ابْنِ
جُرَيْجٍ
عَنْ
مُظَاهِرٍ
عَنْ
الْقَاسِمِ
بْنِ مُحَمَّدٍ
عَنْ
عَائِشَةَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ طَلَاقُ
الْأَمَةِ
تَطْلِيقَتَانِ
وَقُرْؤُهَا
حَيْضَتَانِ
قَالَ أَبُو
عَاصِمٍ
حَدَّثَنِي
مُظَاهِرٌ
حَدَّثَنِي
الْقَاسِمُ
عَنْ عَائِشَةَ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
مِثْلَهُ
إِلَّا
أَنَّهُ قَالَ
وَعِدَّتُهَا
حَيْضَتَانِ
قَالَ
أَبُو دَاوُد
وَهُوَ
حَدِيثٌ
مَجْهُولٌ
Âişe (r.anha)'den
rivayet olunduğuna göre, Nebi (s.a.v.)
"Cariye'nin talak'ı
iki talak, âdeti de iki hayızdır" buyurmuştur.
(Muhammed b. Mes'ud)
dedi ki bu hadisi Ebu Asım, "Haddeseni Muzahir-Haddeseni el-Kasım an
Âişete" diye Nebi (s.a.v.)'den rivayet etmiştir. Ancak (Müzahir bu hadisi
cariyenin) "iddeti iki hayızdır" diye rivayet etti.
Tirmizî, talak; İbn
Mâce, talak; Dârimî, talak; Muvatta talak; Ahmed b. Hanbel VI, 117.
Ebu Dâvûd dedi ki;
"Bu hadis meçhuldür.”
İzah:
Ebu Asım bu hadisi
biri, İbn Cüreyc vasıtasıyla Müzâhir'den, diğeri de doğrudan doğruya
Müzahir'den olmak üzere ve birincisinde an'ane ikincisinde semâ lafızlarıyla
iki defa rivayet etmiştir.
Müzahir ise kimliği
meçhul bir râvidir. Ebu Hatim'e göre Müzâhir'in rivayet ettiği hadisler münkerdir.
Musannif Ebû Dâvûd da aynı görüştedir. Nesâî onun zayıf bir râvî olduğunu,
söylerken Ebu Asım en-Nebil de "Basra'da ondan daha münkerci bir kimsenin
olmadığını" söylemiştir.
İmam Tirmizî de sözü
geçen râvi hakkında şunları söylemiştir: Bu hadisi merfû olarak yalnız Müzahir
b. Eslem'in rivayetinden biliyoruz. İlmî mesâilde Müzâhir'in bu hadisten başka
bir hadisi bulunmamaktadır. Nebi (s.a.v.)'in ashabından ve sonrakilerden ilim
adamlarının ameli bu hadis üzeredir. Süfyan es-Sevrî, Şafiî, Ahmed ve İshak'ın
kavli de budur.[Tirmizî, talak]